Marknadssvepet i November

Med november till handlingarna börjar vi komma in på upploppet för detta 2022, året där de digitala nyheterna aldrig verkar sina.

När 2021 rundandes av gjorde jag det med känslan att jag aldrig upplevt så många nya förutsättningar. Tusan är om inte 2022 kommer att vinna på målfoto.

Likt konstaterat för ett år sedan, vi fortsätter att se en stark rörelse mot ökad privacy och jag tror att 2023 kommer att bli ett år som i stor utsträckning kretsar kring spårning och data. För desto mindre data du ”kan få” (rättare sagt, köpa in dig i) desto värdefullare kommer din egen data att bli och desto starkare konkurrensmedel kommer den att bli för dig.

Tyvärr tror jag också att vi är på väg mot en utveckling där det blir allt tuffare för mindre annonsörer att hävda sig.

Det krävs idag inte bara mer pengar för att få samma resultat, annonsörerna behöver med stor sannolik också en uthålligare annonsering. Det med utgångspunkt för att kampanjer till annonsörer som tillfälligt lämnar marknadsplatserna förlorar dataanskaffning och lärande, vilka större annonsörer fortsätter att anskaffa. Något som ger dem ytterligare försprång.

Men vis av de senaste årens utveckling, stängs en dörr tenderar en ny att öppna på vid gavel.

November månads marknadsnyheter i urval:

  • Google når förlikning om 391,5 miljoner dollar med ett 40-tal amerikanska delstater efter att ha hotats med stämning till följd av olovlig insamling av geografisk platsdata. Som en del av förlikningen tvingas Google förenkla och automatisera raderingen av platsspecifik data, konsolidera användarinformation samt möjliggöra användande av Google maps i inkognitoläge
  • Annonsörer får inom kort möjlighet att sätta ett frekvenstak på sina Youtubeannonser, efter att Google sagt sig vilja hjälpa annonsörerna att bättre optimera sina kampanjer. En rapport från Google konstaterade att avkastningen på investeringen för TV-annonser sjönk 41 % när frekvensen översteg 6 visningar/vecka
  • Företagskonton på Instagram får inom kort funktionalitet för att schemalägga poster upp till 75 dagar i förväg. Schemalägg poster i genom att klicka på ”avancerade inställningar” och välj ”schemalägg den här posten”
  • Äntligen – som Gert Fylking hade sagt. GA4, den ofta bespottade arvtagaren till Google Universal Analytics (kort Google Analytics) får nu ett flertal uppdateringar som ser ut att kunna göra verktyget riktigt intressant. Dels lanserar Google en uppdatering som ger användare större flexibilitet att utforma egna rapporter. Dels lanserar Google nu också mätvärdena ”visningar per session” och ”genomsnittlig sessionslängd”
  • Google fasar ut målgruppssegmentet ”liknande målgrupper” (kan liknas vid Metas Lookalike audiences) från Google Ads för att möta nya direktiv gällande användarintegritet. Befintliga kampanjer påverkas inte förrän augusti 2023. Nya målgrupper kommer dock inte kunna skapas från och med maj 2023. Tittar vi under huven ser vi dock att liknande målgrupper inte är helt borta, snarare ser vi en minskad transparens och kontroll då Google rekommenderar annonsörer att fortsätta ladda upp förstahandsdata och istället förlita sig på s.k. ”utökad målgruppsrikning”. Bättre är då här att importera dina liknande målgrupper från kanaler som Instagram, Facebook och Linkedin. Dock kräver detta lite volym för att fungera
  • Röster höjs i USA för att förbjuda kinesiska ByteDance app TikTok på grund av rädsla för påverkanskampanjer riktade mot amerikanska medborgare. Utredningar pågår även på EU-nivå och nu säger även Ulf Kristersson att det finns betydande risker med appen
  • Det kommer signaler från Google att externa länkars betydelse för den organiska rankingen minskat och kan komma att fortsätta minska. För att citera Googles förespråkare för sök, John Mueller: ”I imagine, over time, the weight on the links at some point will drop off a little bit as we can figure out a little bit better how the content fits in within the context of the whole web”.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *